Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin.

Co musisz wiedzieć o tej rezolucji z poziomu twórcy świec?


(14)"W rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 dopuszcza się stosowanie etykiet rozkładanych tylko w przypadku, gdy przestrzeganie ogólnych zasad umieszczania etykiet jest niemożliwe ze względu na kształt lub formę opakowania lub jego mały rozmiar. W związku z postępem w rozwoju technologii etykietowania należy zapewnić dostawcom większą elastyczność dzięki wprowadzeniu możliwości regularnego stosowania etykiet rozkładanych, z zastosowaniem ogólnych zasad dotyczących stosowania i formatowania, aby zapewnić DOBRĄ CZYTELNOŚĆ oraz SZCZEGÓŁOWE WYMOGI dotyczące zawartości strony PRZEDNIEJ, WEWNĘTRZNEJ i TYLNEJ" . Oznacza to, że aktualnie bez względu na rozmiar, kształt i formę opakowania możliwym będzie stosowanie etykiet rozkładalnych, przy spełnieniu zasad wymienionych w rezolucji:

1.2.1.6 Etykiety rozkładane

1.2.1.6.1 Przednia strona etykiety rozkładanej zawiera co najmniej następujące elementy:

(i) nazwę, adres i numer telefonu dostawcy lub dostawców
(ii) w stosownych przypadkach piktogramy określające rodzaj zagrożenia

(iii) w stosownych przypadkach hasła ostrzegawcze we wszystkich językach etykiety użytych na stronach wewnętrznych

(iv) w stosownych przypadkach niepowtarzalny identyfikator postaci czynnej, chyba, że został wydrukowany lub umieszczony na opakowaniu wewnętrznym zgodnie z pkt. 5.3 częsci A załącznika VIII do niniejszego rozporządzenia

(v) odniesienie do pełnych informacji na temat bezpieczeństwa znajdujących się na etykiecie rozkładanej we wszystkich językach etykiety lub symbol informujący użytkownika o możliwości otwarcia etykiety i pokazujący, że na stronach wewnętrznych znajdują się dodatkowe informacje

(vi) skrót języka (kod kraju lub języka) dla wszystkich języków użytych na stronach wewnętrznych

1.2.1.6.2. Strony wewnętrzne etykiety rozkładanej zawierają wszystkie elementy etykiety przewidziane w art. 17 ust. 1 z wyjątkiem piktogramu określającego rodzaj zagrożenia i danych identyfikujących dostawcy, w każdym z języków wymienionych na przedniej stronie i pogrupowane według języka, z wykorzystaniem skrótu językowego (kod kraju lub języka)

1.2.1.6.3. Tylna strona etykiety rozkładanej zawiera wszystkie elementy etykiety umieszczone na przedniej stronie, z wyjątkiem skrótów języków użytych na stronach wewnętrznych”



(15)"W celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska etykiety na substancjach i mieszaninach muszą być czytelne. Należy zatem ustanowić minimalne wymogi dotyczące ważnych parametrów, takich jak rozmiar czcionki, odstęp i kolor. Należy jednak przyjąć elastyczne podejście do odcieni kolorów, aby nie utrudniać starań na rzecz zapewnienia gospodarki o obiegu zamkniętym dzięki wykorzystaniu w materiałach opakowaniowych materiałów pochodzących z recyklingu."

Minimalne wymiary etykiet i piktogramów oraz minimalna wielkość czcionki (tabela 1.3. – strona 77)
Dla pojemności opakowania nieprzekraczającej 0,5l:
Wymiary etykiety w milimetrach: w miarę możliwości co najmniej 52x74
Wymiary każdego piktogramu w milimetrach: nie mniej niż 10x10, w miarę możliwości co najmniej 16x16
Minimalna wielkość czcionki (x-wysokość w milimetrach): 1,2

Dla pojemności opakowania większej niż 0,5l, ale nieprzekraczającej 3l:

Wymiary etykiet w milimetrach: w miarę możliwości co najmniej 52x74

Wymiary każdego piktogramu w milimetrach: nie mniej niż 10x10, w miarę możliwości co najmniej 16x16

Minimalna wielkość czcionki (x-wysokość czcionki w milimetrach): 1,4

 

1.2.1.5 Tekst na etykiecie musi posiadać następujące cechy:

a) jest napisany w kolorze czarnym na białym tle
b) odległość pomiędzy dwoma liniami wynosi co najmniej 120% wielkości czcionki
c) stosuje się jedną łatwo czytelną czcionkę bezszeryfową
d) odstępy między literami są odpowiednie, aby wybrana czcionka była łatwo czytelna

 

W przypadku oznakowania opakowań wewnętrznych, których zawartość nie przekracza 10 ml, jeżeli umieszczenie najbardziej krytycznego zwrotu, takiego jak zwrot określający zagrożenie lub zwrot EUH, uznaje się za ważne i jeżeli opakowanie zewnętrzne spełnia wymogi przewidziane w art. 17, wielkość czcionki może być mniejsza niż wskazano w tabeli 1.3 o ile nadal jest łatwo czytelna.”

"15) w art. 31 wprowadza się następujące zmiany:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Etykiety są trwale przytwierdzone do co najmniej jednej powierzchni opakowania bezpośrednio zawierającego substancję lub mieszaninę i umożliwiają odczytanie ich treści w poziomie, gdy pakunek znajduje się
w typowej pozycji. Etykieta może być przedstawiona w formie etykiety rozkładanej.”;
b) dodaje się ustępy w brzmieniu:
„1a. Jeżeli etykieta ma formę etykiety rozkładanej, elementy etykiety, o których mowa w art. 17 ust. 1, są zgodne z sekcją 1.2.1.6 załącznika I.”;
„1b. Jeżeli etykieta ma formę etykiety cyfrowej, jak przewidziano w art. 34a ust. 1, nośnik danych łączący z tą etykietą cyfrową jest trwale przymocowany lub wydrukowany na etykiecie fizycznej lub na
opakowaniu obok etykiety w taki sposób, aby można go było automatycznie przetworzyć za pośrednictwem powszechnie używanych urządzeń cyfrowych.

Jeżeli elementy etykiety przewidziano wyłącznie na etykiecie cyfrowej
zgodnie z art. 34a ust. 2, nośnikowi danych towarzyszy informacja
„Więcej informacji o zagrożeniach znajdziesz w internecie” lub podobne wskazanie.”;
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Elementy etykiety, o których mowa w art. 17 ust. 1, nanosi się w sposób wyraźny i nieusuwalny. Wyraźnie odróżniają się od tła, a ich wielkość i odstępy między znakami umożliwiają łatwe odczytanie tych elementów. Są formatowane zgodnie z sekcją 1.2.1 w załączniku I.”

w tytule III dodaje się rozdział w brzmieniu:
„ROZDZIAŁ 3
Formy etykiety
Artykuł 34a
Oznakowanie fizyczne i cyfrowe
1. Wymienione w art. 17 elementy etykiety substancji i mieszanin podaje się na etykiecie w formie fizycznej („etykieta fizyczna”). Oprócz etykiety fizycznej elementy etykiety, o których mowa w art. 17, mogą być podane w formie cyfrowej („etykieta cyfrowa”).

2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 dostawcy mogą podać elementy etykiety określone w sekcji 1.6 załącznika I wyłącznie na etykiecie cyfrowej. Jeżeli te elementy etykiety są umieszczone wyłącznie na etykiecie cyfrowej,
dostawcy podają je za pomocą środków alternatywnych na ustne lub pisemne żądanie lub jeżeli etykieta cyfrowa jest tymczasowo niedostępna w chwili zakupu substancji lub mieszaniny. Dostawcy podają te elementy niezależnie
od zakupu i nieodpłatnie.
3. Jeżeli informacje są podane na etykiecie cyfrowej, zastosowanie mają
wymogi dotyczące etykiet cyfrowych określone w art. 34b

Artykuł 34b
Wymogi dotyczące oznakowania cyfrowego
1. Jeżeli zgodnie z art. 31 ust. 1b dostawca umieszcza lub drukuje nośnik danych łączący z etykietą cyfrową, zapewnia zgodność etykiety cyfrowej z następującymi ogólnymi zasadami i wymaganiami technicznymi:
a) wszystkie elementy etykiety, o których mowa w art. 17 ust. 1, są podawane razem w jednym miejscu i oddzielnie od innych informacji;
b) informacje na etykiecie cyfrowej są możliwe do wyszukania;
c) informacje na etykiecie cyfrowej są dostępne dla wszystkich użytkowników w Unii i pozostają dostępne przez co najmniej 10 lat lub przez dłuższy okres, jeżeli wymagają tego inne przepisy Unii;
d) etykieta cyfrowa jest dostępna nieodpłatnie, bez konieczności rejestracji, pobierania lub instalowania aplikacji czy podawania hasła;
e) informacje na etykiecie cyfrowej są prezentowane w sposób uwzględniający również potrzeby grup szczególnie wrażliwych i umożliwiają, w stosownych przypadkach, niezbędne dostosowania ułatwiające dostęp do informacji tym grupom;
f) informacje na etykiecie cyfrowej są dostępne za pomocą nie więcej niż dwóch kliknięć;
g) etykieta cyfrowa jest dostępna za pośrednictwem szeroko stosowanych technologii i kompatybilna ze wszystkimi głównymi systemami operacyjnymi i przeglądarkami;
h) jeżeli informacje na etykiecie cyfrowej są dostępne w więcej niż jednym języku, wybór języka nie jest uzależniony od lokalizacji geograficznej, z której uzyskano dostęp do informacji;

(16) "Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 należy dostosować do zmian technologicznych i społecznych w dziedzinie transformacji cyfrowej [...]. Oznakowanie cyfrowe mogłoby zwiększyć skuteczność procesu przekazywania informacji o zagrożeniach, szczególnie w przypadku grup szczególnie wrażliwych, takich jak osoby z zaburzeniami widzenia, i osób, które nie posługują się językiem narodowym danego państwa członkowskiego. W związku z tym konieczne jest umożliwienie dobrowolnego oznakowania cyfrowego oraz określenie wymogów technicznych, jakie musi spełnić dostawca umieszczający nośnik danych łączący z taką etykietą. Wymogi techniczne na etykiecie cyfrowej nie powinny jednak wpływać na obowiązki dostawców w zakresie spełnienia wymogów dotyczących etykietowania przy wprowadzaniu substancji lub mieszaniny do obrotu. W celu dotrzymania kroku cyfryzacji należy zezwolić, aby niektóre elementy etykiety wymagane na podstawie niniejszego rozporządzenia mogły być udostępniane wyłącznie w formacie cyfrowym. Powinno być to możliwe jedynie w przypadku informacji, które nie mają zasadniczego znaczenia dla bezpieczeństwa użytkownika ani dla ochrony środowiska [...]"

W art. 2 dodaje się punkty o brzmieniu:

"39. "nośnik danych" oznacza liniowy symbol kodu kreskowego, symbol dwuwymiarowy lub inny nośnik danych służący do automatycznej identyfikacji, który może być odczytywany przez urządzenie;"

 

„1.6. Elementy etykiety, które mogą być umieszczone wyłącznie na etykiecie cyfrowej

Informacje uzupełniające, o których mowa w art. 25 ust. 3”

"35. W rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 w sposób ogólny uregulowano kwestię dotyczącą reklamy substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie oraz stwierdzono, że w reklamie substancji sklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie należy wymienić dane klasy zagrożenia lub kategorie zagrożenia, a w reklamie mieszaniny sklasyfikowanej jako stwarzająca zagrożenie lub mieszaniny zawierającej sklasyfikowaną substancję należy wymienić rodzaje zagrożeń wskazanych na etykiecie, w przypadku gdy taka reklama umożliwia zawarcie umowy kupna bez uprzedniego zapoznania się z etykietą. Obowiązek ten należy zmienić w taki sposób, aby reklama substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie zawierała najważniejsze informacje z punktu widzenia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska. W związku z tym reklama powinna zawierać piktogram określający rodzaj zagrożenia, hasło ostrzegawcze, zwroty określający zagrożenie i uzupełniające zwroty wskazujące na rodzaj zagrożenia (EUH), przy czym w przypadku reklamy innej niż wizualna przewiduje się odstępstwa. Nie
należy podawać kategorii zagrożenia, ponieważ odzwierciedla ją zwrot określający zagrożenie."

"36. Aby zapewnić właściwe przekazywanie konsumentom informacji na temat zagrożeń i bezpiecznego stosowania chemikaliów oraz spójność z oświadczeniami i twierdzeniami dozwolonymi na etykietach produktów w odniesieniu do takich oświadczeń na mocy niniejszego rozporządzenia, należy wyjaśnić, że reklamy reklama substancji lub mieszaniny sklasyfikowanej jako niebezpieczna nie powinna zawierać takich określeń jak „nietoksyczna”, „nieszkodliwa”, „niezanieczyszczająca”, „ekologiczna” ani innych zwrotów wskazujących, że ta substancja lub mieszanina nie stwarza zagrożenia, ani żadnych innych zwrotów
niezgodnych z ich klasyfikacją. Podejście to, wraz z innymi przepisami prawa Unii, zapewniłoby konsumentom możliwość podejmowania świadomych decyzji o zakupie na podstawie jasnych, wiarygodnych i niewprowadzających w błąd informacji dotyczących substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie"

"37. [...] Aby dotrzymać kroku rozwojowi technologicznemu i nowym sposobom sprzedaży, konieczne jest wprowadzenie wymogu podawania elementów etykiety w przypadku sprzedaży na odległość, w tym
za pośrednictwem internetowych platform handlowych, z zastosowaniem w takich przypadkach obowiązków dotyczące zgodności w fazie projektowania określonych dla dostawców internetowych platform handlowych w art. 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/206515. Egzekwowanie takich obowiązków podlega przepisom określonym w rozdziale IV rozporządzenia (UE) 2022/2065"

"Artykuł 48
Reklama
1. W każdej formie reklamy substancji zaklasyfikowanej jako stwarzająca zagrożenie wskazuje się piktogramy określające rodzaj zagrożenia, hasło ostrzegawcze, zwroty określające zagrożenie i uzupełniające zwroty wskazujące na rodzaj zagrożenia (EUH) określone w załączniku II. W każdej formie reklamy substancji przeznaczonej do sprzedaży ogółowi społeczeństwa zamieszcza się ponadto informację „zapoznaj się z informacją na etykiecie produktu i postępuj zgodnie z nią”.
2. W każdej formie reklamy mieszaniny zaklasyfikowanej jako stwarzająca zagrożenie lub objętej zakresem art. 25 ust. 6 wskazuje się piktogramy określające rodzaj zagrożenia, hasło ostrzegawcze, zwroty określające zagrożenie i uzupełniające zwroty wskazujące na rodzaj zagrożenia (EUH) określone w załączniku II.”; W każdej formie reklamy mieszanin przeznaczonych do sprzedaży ogółowi społeczeństwa zamieszcza się ponadto informację „zapoznaj się z informacją na etykiecie produktu i postępuj zgodnie z nią”.
3. Żadna reklama substancji lub mieszaniny sklasyfikowanych jako niebezpieczne nie może zawierać zwrotów, których nie podaje się na etykiecie lub opakowaniu tej substancji lub mieszaniny zgodnie z art. 25 ust. 4.
4. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 można pominąć piktogramy określające rodzaj zagrożenia i hasło ostrzegawcze w przypadku reklamy innej niż wizualna.”;
27) dodaje się artykuł w brzmieniu:
„Artykuł 48a
Oferty sprzedaży na odległość
Jeżeli substancje lub mieszaniny są wprowadzane do obrotu w drodze sprzedaży na odległość, w ofercie wskazuje się w jasny i widoczny sposób elementy etykiety, o których mowa w art. 17.”;